diumenge, 8 de desembre del 2013

6è Universitaris per un dia!


                          UNIVERSITARIS PER UN DIA
Amb motiu de la Setmana de la Ciència, que aquest any hem dedicat a l’AIGUA, els alumnes de sisè es van traslladar al Campus d’Agrònoms per tal de realitzar un taller per treballar “la hidratació als nostres aliments”.
L’activitat es va desenvolupar  a la ETSEA de la UdL on – com deien ells-  la professora Mª Teresa Piqué els va fer sentir “universitaris per un dia”, doncs  va tractar els diferents estats en que podem trobar l’aigua als aliments i la influència que tenen en la seva conservació. També es van treballar conceptes com solubilitat, emulsió i gelificació realitzant activitats pràctiques senzilles.

Una vegada a l’escola, vam fer una valoració. A continuació recollim algunes de les opinions dels nostres alumnes i us presentem un recull fotogràfic dels nostres científics.
-          “ .... ha estat molt interessant, ja que l’aigua participa en l’estructura dels teixits i actua com a medi de reaccions bioquímiques del nostre cos...” (Jaume)

-          “... sense aigua no podríem viure perquè el cos necessita hidratar-se...” (Mireia)

-          “... l’aigua entra al nostre cos gràcies als aliments...” (Marina)

-          “...el cos humà té un gran percentatge d’aigua. A mesura que creixem va disminuint.  És per aquest motiu que a les persones grans els surten  arrugues, per la deshidratació...” (Heribert)

-          “... a mesura que anem creixent l’aigua es va perdent; per això, des de petits ens hem d’hidratar...” (Guillem)

-          “... els nadons tenen el 75% del seu pes d’aigua i els adults tan sols el 60%...” (Joel P.)


Vam poder calcular el contingut d’aigua d’aliments tan diferents com la gelatina i uns “palitos”, que pensàvem que no en tenien:

-          “... sumant i restant ens han ensenyat a calcular quanta aigua conté un aliment...” (Anna)


I vam experimentar amb aigua i oli o amb  els famosos “Lacasitos”:

-          ... els Lacasitos s’estaven desfent; s’han quedat sense color. S’ha produït una dissolució ja que l’aigua s’ha tornat del color del Lacasito...” (Alpha)


També vam fer ús de pigments, com a l’escola:
-          “... la professora ens ha ficat un pigment, barreja de Sudan i Blau de Metilè, que ens mostraven si hi havia greixos o aigua en els aliments... (Paula)
Alguns alumnes han après que ser universitari requereix estar ben preparat i haurem de treballar molt per arribar-ho a ser:
-          “... m’ha costat una mica d’entendre el que deia la professora de la universitat, amb tantes paraules difícils...!...” (xxx)
-          “... hem treballat, però m’hauria agradat fer més coses i fer-les nosaltres...” (xxx)

En el que tots han coincidit és en què els ha agradat l’experiència. Gràcies Mª Teresa per dedicar-nos el teu temps!

Aquí teniu un recull d’imatges del nostre treball a la universitat.